jueves, 3 de diciembre de 2009

MAPA CONCEPTUAL I FLUXOGRAMES

Avui a classe de comunicació hem parlat sobre els mapes conceptual i els fluxogrames. Tant els mapes conceptuals com els fluxogrames són eines que ens ajuden a pensar sobre que són aquesta realitat i a projectar allò que veiem d’ ella. Els mapes els utilitzem per fer gràfiques. És una eina que ens fa pensar. En canvi, els fluxogrames els utilitzem per fer processos com per exemple, representar el cicle de l’aigua.

Abans de procedir a fer un mapa conceptual hem de tenir en compte una sèrie d’estadis: primer, hem de fer una selecció i jerarquització del concepte que haguem escollit; segon, hem de fer una reflexió sobre la relació de cada concepte amb tots els altres i un cop haguem fet els passos anteriors procedirem a fer una representació gràfica dels conceptes. En un mapa mai es poden repetir conceptes. A classe hem fet un exercici que consistia en fer un mapa conceptual sobre un sopar de Nadal.


Els fluxogrames són una eina molt útil pels mestres, ja que els permeten planificar tasques pròpies relacionades amb el desenvolupament de la tasca professional com per exemple, representar el procés per a l’ acollida d’un nou alumne a l’escola. I també com a eina per difondre coneixements als alumnes: definir ordres i instruccions, resolució de problemes, preses de decisions, entre d’altres. Alhora de fer un fluxograma utilitzem uns símbols: la forma rodona s’utilitza a l’ inici o al final del procés, el rectangle es col·loquen per indicar les instruccions o passos a seguir o acciona a fer i el rombo representa la decisió a prendre.
A continuació, veureu un exemple de fluxograme sobre el "procés de creuar el semàfor".



A Educació Primària, s'utilitzen les dues eines(mapes conceptuals i fluxogrames) per estructurar les instruccions. És una manera de visualitzar millor normes de cara als nens i nenes. A Educació Infantil, els nens/es no creen mapes conceptuals ni fluxogrames, ja que encara no tenen prou desenvolupades les habilitats psicomotrius i les cognitives. Però si que és una eina molt útil per la mestre d'EI alhora d'explicar-lis conceptes als nens/es.



No hay comentarios:

Publicar un comentario